PROGRAMY
NAUCZANIE ORTOGRAFII W GIMNAZJUM
POBIERZ PROGRAM (zip 41 KB)
Opracowała: p. Alina Komorowska, p. Jolanta Rusiecka-Kędziora
Zbyt mała liczba godzin języka polskiego, praca polonistów pod presją czasu i dążenie do sprostania wymaganiom zawartym w standardach egzaminacyjnych powoduje przesunięcie poprawnej pisowni na dalszy plan w kształceniu języka ojczystego. Nauczanie ortografii w gimnazjum potraktowane jest okazjonalnie, a ilość i częstotliwość ćwiczeń ustalają nauczyciele. Sami też decydują o sposobach sprawdzania wiedzy i umiejętności ortograficznych. Wydawać by się mogło, że uczniowie na poziomie gimnazjum mają wyrobione nawyki prawidłowego zapisu w zakresie podstawowych zasad pisowni. Tak jednak nie jest, młodzież coraz rzadziej wykazuje czujność i spostrzegawczość ortograficzną. Wyrabianie tych sprawności powinno się odbywać poprzez zaplanowaną i systematyczną pracę. Zatem nauczanie ortografii musi być przemyślanym i zamierzonym działaniem.
Proponowane ćwiczenia służą utrwalaniu zdobytej i wprowadzaniu nowej wiedzy ortograficznej oraz jej zastosowaniu. Wybór reguł ortograficznych przeważnie wynika z kontekstu kształcenia literackiego i językowego programu DO ITAKI. Materiał ćwiczeniowy można wykorzystać w trakcie omawiania poszczególnych działów tematycznych zaproponowanych przez autorów podręczników DO ITAKI lub po zakończonym dziale jako odrębną jednostkę lekcyjną poświęconą nauce ortografii.
Ważnym zagadnieniem pozostaje również nauczanie interpunkcji. Tę umiejętność proponujemy kształcić w korelacji ze składnią, by uniknąć mechanicznego stawiania znaków interpunkcyjnych przed wyuczonymi spójnikami. Kształcenie językowe w gimnazjum uwzględnia regularne ćwiczenia interpunkcyjne. Na tym etapie nauki uczniowie powinni wykorzystać teorię składni i interpunkcji, by świadomie stosować w praktyce znaki przestankowe.
|