Stowarzyszenie Nauczycieli Polonistów - Oddział Mińsk Mazowiecki
MENU
 Strona główna
O nas
        Zarząd
        Członkowie

Aktualności
        Komunikaty
        Plan pracy
        Konferencje
        Wydarzenia

Kronika
        A. D. 2003
        A. D. 2004

Publikacje
        Artykuły
        Konspekty
        Scenariusze
        Programy

Dokumenty
        Statut
        Rekrutacja

Galeria
        Dworki
        Żeromski

Księga Gości
        Przeglądaj
        Dopisz się


KONTAKT

SNaP - siedziba

CKU im. S. Staszica

PODN w MIńsku Maz.

ul. Budowlana 4

05-300 Mińsk Maz.

tel. 0(25)7583415 w. 33

fax. 0(25)7583415

e-mail: SNaP
 
PUBLIKACJE
PROGRAMY

NAUCZANIE ORTOGRAFII W GIMNAZJUM                    POBIERZ PROGRAM (zip 41 KB)

Opracowała: p. Alina Komorowska, p. Jolanta Rusiecka-Kędziora

Zbyt mała liczba godzin języka polskiego, praca polonistów pod presją czasu i dążenie do sprostania wymaganiom zawartym w standardach egzaminacyjnych powoduje przesunięcie poprawnej pisowni na dalszy plan w kształceniu języka ojczystego. Nauczanie ortografii w gimnazjum potraktowane jest okazjonalnie, a ilość i częstotliwość ćwiczeń ustalają nauczyciele. Sami też decydują o sposobach sprawdzania wiedzy i umiejętności ortograficznych. Wydawać by się mogło, że uczniowie na poziomie gimnazjum mają wyrobione nawyki prawidłowego zapisu w zakresie podstawowych zasad pisowni. Tak jednak nie jest, młodzież coraz rzadziej wykazuje czujność i spostrzegawczość ortograficzną. Wyrabianie tych sprawności powinno się odbywać poprzez zaplanowaną i systematyczną pracę. Zatem nauczanie ortografii musi być przemyślanym i zamierzonym działaniem.

Proponowane ćwiczenia służą utrwalaniu zdobytej i wprowadzaniu nowej wiedzy ortograficznej oraz jej zastosowaniu. Wybór reguł ortograficznych przeważnie wynika z kontekstu kształcenia literackiego i językowego programu DO ITAKI. Materiał ćwiczeniowy można wykorzystać w trakcie omawiania poszczególnych działów tematycznych zaproponowanych przez autorów podręczników DO ITAKI lub po zakończonym dziale jako odrębną jednostkę lekcyjną poświęconą nauce ortografii.

Ważnym zagadnieniem pozostaje również nauczanie interpunkcji. Tę umiejętność proponujemy kształcić w korelacji ze składnią, by uniknąć mechanicznego stawiania znaków interpunkcyjnych przed wyuczonymi spójnikami. Kształcenie językowe w gimnazjum uwzględnia regularne ćwiczenia interpunkcyjne. Na tym etapie nauki uczniowie powinni wykorzystać teorię składni i interpunkcji, by świadomie stosować w praktyce znaki przestankowe.








Copyright © 2004 Tomasz Bartnicki