KONSPEKTY
<<< powrót
Konspekt lekcji wprowadzającej nową formę wypowiedzi - życiorys,
przeprowadzonej przez Beatę Styk, nauczycielkę Gimnazjum w Niedziałce
Temat: Jak napisać życiorys?
CELE:
Uczeń będzie umiał:
- Podać wyrazy bliskoznaczne( i wyjaśnić ich znaczenie) do słowa życiorys.
- Znaleźć i poprawić błędy w źle zredagowanym życiorysie (korzystając z edytora tekstu).
- Napisać własny życiorys korzystając z programu Works.
- Zapisać efekty swej pracy i wydrukować je.
- Napisać życiorys samodzielnie.
POMOCE:
- Programy komputerowe (Works, Word, Power Point),
- Drukarka.
- Prezentacja, krzyżówka, tekst do poprawy.
życiorys - POBIERZ (5 KB) - (prezentacja Power Point)
Etapy lekcji |
Przebieg lekcji |
Umiejętności kluczowe |
Uwagi |
Zaangażowanie
10 minut
|
Wprowadzenie w temat, rozwiązywanie krzyżówki hasłem, rozmowa na temat haseł pomocniczych: biografia, autobiografia. wyjaśnienie różnicy między słowem życiorys a biografia. zapisanie tematu lekcji. |
Komunikacja uczeń - nauczyciel. wykorzystanie komputera przy rozwiązywaniu krzyżówki(tezaurus). |
Uczniowie pracują na stanowiskach komputerowych parami. |
Badanie
15 minut
|
Przeprowadzenie przygotowanej prezentacji: poznanie zasad tworzenia życiorysu jako pisma użytkowego. |
Praca z programem power point, wybór najważniejszych informacji. |
Notatka w zeszycie przedmiotowym. |
Transformacja i prezentacja
25 minut
|
Przekształcenie tekstu z błędami - praca z edytorem tekstu. wybór najlepszej wersji życiorysu, wydruk. pisanie własnego życiorysu z wykorzystaniem kreatora w programie works. drukowanie prac.
|
Twórcze rozwiązywanie problemów. ocena rezultatów pracy. komunikacja uczeń- uczeń. |
Nauczyciel - doradca, wykonanie zadania spoczywa na uczniu. |
Refleksja
10 minut
|
Zadawanie pytań na temat lekcji, pracy z komputerem, sposobów jego wykorzystywania. praca domowa; napiszę własny życiorys w oparciu o wzorce i informacje uzyskane podczas lekcji. |
Ocena umiejętności pracy z komputerem i własnego uczenia się. |
|
- Dawniej życie.
- Dane, informacje prawdziwe.
- Angielski skrót łacińskiego wyrażenia "bieg życia".
- Chronologiczny zestaw dat z życia pisarza, uczonego.
- Opis życia i działalności jakiejś znanej osoby.
- Nota biograficzna, krótki życiorys umieszczany w encyklopediach.
- Inaczej istnienie.
- Dola, przeznaczenie, traf.
Życiorys mój
Ja urodziłem się w 1989 r. w małej miejscowości koło Mińska Mazowieckiego. Mój tata jest kierownikiem znanej firmy, mama nie pracuje, bo się nami opiekuje. Mam dwoje młodszego rodzeństwa, oni ciągle mi dokuczają i są hałaśliwi. W tym roku może skończę gimnazjum, jeśli pani od matmy się zlituje i mnie przepuści. Interesuję się piłką nożną, gram często na podwórku i chodzę na SKS. Chłopcy przezywają mnie Pele. Pragnę zostać pilotem lub kosmonautą, Żeby polecieć w kosmos i pobyć w stanie nieważkości.
Janek Pele Wolski
ZAŁĄCZNIKI
Załącznik 1
portalwiedzy.onet.pl
Fredro Aleksander
Fredro Aleksander, hrabia (1793-1876), polski komediopisarz, pamiętnikarz i poeta. Wykształcenie domowe w ziemiańskim dworze. 1809 wstąpił do armii Księstwa Warszawskiego, brał udział w wojnie z Rosją 1812 (wojny napoleońskie), zbiegł z rosyjskiej niewoli.
1815 osiadł w rodzinnym majątku Bieńkowa Wisznia pod Lwowem. 1828 ożenił się z hrabiną Z. Skarbkową. 1833-1842 poseł do Sejmu Stanowego. 1850-1855 mieszkał wraz z rodziną w Paryżu. 1839 honorowy obywatel miasta Lwowa. 1873 członek Akademii Umiejętności.
Twórczość
Uważany za najwybitniejszego polskiego komediopisarza, tworzył z wieloletnimi przerwami, odmawiając publikowania niektórych utworów w miarę ich powstawania, m.in. z powodu ataków krytyki.
Jego komedie obyczajowe zajmują się głównie życiem codziennym szlachty galicyjskiej w 1. połowie XIX w., kreując barwne i charakterystyczne typy sceniczne. Stał się mistrzem portretu psychologicznego. Nie gardził artystycznie uszlachetnionymi chwytami rodem z teatru ludowego i farsy.
Bliższe mu były ideały oświecenia z jego racjonalistycznym (racjonalizm), pełnym dystansu stosunkiem do świata, niż romantyzm, co krytyka miała mu za złe.
Najwybitniejsze komedie napisał w pierwszym okresie twórczości do 1835: Pan Geldhab (1818, wystawiona 1821), Mąż i żona (wystawiona 1822), Pan Jowialski (wystawiony 1832), Śluby panieńskie, czyli Magnetyzm serca (wystawione 1833), Zemsta (wystawiona 1834), Dożywocie (wystawione 1835).
W drugim okresie twórczości, po 18-letnim milczeniu, wyróżnić trzeba Wielkiego człowieka do małych interesów (wystawiony 1877). Wszystkie te utwory stanowią klasykę teatru polskiego.
Był także autorem interesujących wspomnień Trzy po trzy (powstały 1844-1846, wydane 1917), wierszy, bajek, aforyzmów. Najobszerniejsze wydanie: Pisma wszystkie (tom 1-15, 1955-1980).
Załącznik 2
CURRICULUM VITAE
Dane personalne
Imię i nazwisko - Alicja Kowalska
Data i miejsce urodzenia - 12.01.1965 r. Warszawa
Adres (Także adres do korespondencji w przypadku czasowego miejsca zamieszkania.)
- 00-003 Warszawa, ul. Grety Garbo
Telefon 9008877
Obywatelstwo polskie
Stan cywilny mężatka
Wykształcenie
(W odwrotnym
porządku chronologicznym
- od ostatniej szkoły do szkoły średniej.)
1984 - 1989 Uniwersytet Warszawski wydział
filologii angielskiej.
Tytuł magistra filologii angielskiej.
1980-1984 Liceum Ogólnokształcące im. Stefana
Batorego w Warszawie
Doświadczenie zawodowe
(Daty rozpoczęcia i zakończenia pracy w odwrotnym porządku
chronologicznym, nazwa firmy,
aktualnie branża, zajmowane
stanowisko, zakres obowiązków.
Można opisać staże i prace
podejmowane podczas studiów.)
od XI 1995 tłumacz literatury angielskiej w Wydawnictwie "Książka Angielska" w Warszawie.
VII 1992 - X 1995 nauczyciel języka angielskiego w LO im.
Jana Matejki w Warszawie.
V 1990 - VI 1992 wykładowca literatury angielskiej na
Uniwersytecie Warszawskim.
Kursy i szkolenia
1994 "Nowoczesne techniki marketingowe" Francuski Instytut Zarządzania(120 godzin)
1997 "Komputerowe projekty edytorskie" Centrum Promocji Kołbiel (60 godzin)
Znajomość języków obcych
(Poziom zaawansowania,
zdane egzaminy,
nauka za granicą)
angielski - biegle w mowie i piśmie (First Certificate Roczny pobyt w Londynie)
francuski - biernie
Informacje dodatkowe
(Podajemy jedynie najważniejsze kursy przedstawiające zdobyte kwalifikacje)
obsługa komputera - programy edytorskie IBM i APPLE
maszynopisanie - metoda bezwzrokowa
prawo jazdy - od 1987 roku
Zainteresowania
(Osiągnięcia pozazawodowe
hobby, sposoby spędzania wolnego
czasu - mogą być oryginalne.)
antropologia, sporty zimowe, muzyka
Referencje dostępne na życzenie
(Taki dopisek świadczy, że nie mamy nic do ukrycia
i jesteśmy w stanie podać telefony kontaktowe do osób, które udzielają nam referencji.)
Załącznik 3
CURRICULUM VITAE
/PRZEBIEG ŻYCIA/
Dane personalne
Imię i nazwisko
Data i miejsce urodzenia
Adres
Obywatelstwo
Stan cywilny
Wykształcenie
Doświadczenie zawodowe
Znajomość języków obcych
Informacje dodatkowe
Zainteresowania
Załącznik 4
CURRICULUM VITAE
/PRZEBIEG ŻYCIA/
Dane personalne
Imię i nazwisko - Aleksander Fredro
Data i miejsce urodzenia - 20.06.1793, Surochów
Adres - Beńkowa Wisznia, Lwów
Obywatelstwo - polskie
Stan cywilny - żonaty
Wykształcenie
Do 1809 nauka w domu pod opieką guwernerów
Doświadczenie zawodowe
1848 członek Lwowskiej Rady Narodowej
1833-1842 poseł do Sejmu Stanowego
od 1829 członek Towarzystwa Przyjaciół Nauk
1809-1814 ochotnik w wojsku napoleońskim
Znajomość języków obcych
rosyjski biegle w mowie i piśmie
francuski biegle w mowie i piśmie
niemiecki dobrze
greka biernie
łacina biernie
Informacje dodatkowe
Odznaczenie orderem Virtuti Militari
Otrzymanie orderu Legii Honorowej
Zainteresowania
literatura, polityka, teatr, wojsko
Uwaga: data urodzenia niepewna, źródła podają różne wersje.
Załącznik 5
KRYTERIA OCENY CV
- Estetyka pracy:
Format A4 , układ pionowy, graficzne wydzielenie części, dopasowana wielkość i krój czcionki, zastosowane podkreślenia i wytłuszczenia wiadomości.
- Wymagane informacje:
- Dane personalne,
- Wykształcenie,
- Doświadczenie zawodowe,
- Znajomość języków obcych,
- Informacje dodatkowe,
- Zainteresowania.
Zachowany odwrotny porządek chronologiczny i kolejność informacji.
- Poprawność językowa:
- Krótkie sformułowania,
- Równoważniki zdań,
- Bez opisów,
- Czasowniki w 1 os. liczby pojedynczej.
- Zgodność z życiorysem - bez błędów merytorycznych.
- Ortografia i interpunkcja - dopuszczalny jeden błąd interpunkcyjny.
UWAGA: powyższe kryteria dotyczą pracy wykonanej na komputerze, wydrukowanej ( nie pisanej odręcznie).
|